Dimensiunea de securitate și apărare din Republica Moldova va fi puternic afectată de interacțiunea strategică între Federația Rusă și Occident în problema ucraineană. „Eliminarea oricărei prezențe occidentale din spațiul ex-sovietic a devenit scopul central al politicii externe rusești. Din acest motiv, Ucraina a devenit o mare provocare pentru Rusia, servind drept principalul „zid de protecție” contra tentativelor rusești de a controla politic și militar țările foste-membre ale URSS”. Este opinia exprimată de Dumitru Mânzărari, fost secretar de stat la Ministerul Apărării, cercetător asociat la Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) din Germania, într-o publicație „IDIS „Viitorul”, transmite IPN.
Rezultatul confruntării între Rusia și Statele Unite, cu aliații săi NATO, va determina intensitatea acțiunilor coercitive rusești pe continental european, cu efecte directe asupra apărării și securității naționale pentru Republica Moldova. „După ce Occidentul a refuzat propunerea Rusiei de a schimba Ucraina pe niște condiții superficiale etichetate de Rusia drept „securitatea țărilor vest-europene”, riscul unei invazii convenționale ruse în Ucraina este redus. Acest fapt este un aspect pozitiv pentru Republica Moldova, deoarece o invazie militară contra Ucrainei va fi, cel mai probabil, urmată de o operațiune militară contra Republicii Moldova, dar fără izolarea teritorială oferită în prezent de o Ucraină anti-rusă”, a explicat expertul.
Pentru Republica Moldova, cele mai mari riscuri pe dimensiunile de apărare și securitate în 2022 țin de posibile escaladări militare și politice prin acțiune ale unor intermediari ale intereselor rusești, a menționat Dumitru Mânzărari. Pot fi formațiuni para-militară de tip „proxy”. Forțe din exterior ar putea provoca tensiuni social-economice – proteste ghidate contra autorităților, în vederea înlocuirii conducerii țării prin una „pro-rusă”. „Declanșarea unei escaladări para-militare, prin intermediari, nu depinde de acțiunile Chișinăului, în sensul că ea poate fi pornită indiferent de ce fel de comportament ar adopta actuala administrație, urmând exclusiv logica și interesele politice și operative ale Rusiei pe teritoriul Republicii Moldova. Singurul răspuns logic al autorităților ar fi doar să crească costurile declanșării unor asemenea operațiuni, ceea ce solicită existența unui mecanism eficient și robust de avertizare timpurie”, a opinat Dumitru Mânzărari.
Un indicator esențial asupra nivelului de protejare al unei țări contra unor tentative de agresiune externă (directă sau indirectă, prin intermediari) este decizia de alocare a resurselor bugetare pentru sectorul de apărare și securitate. Un alt indicator relevant este calitatea acestor alocări bugetare, altfel spus, gradul de înțelegere a amenințărilor externe de către decidenții politici și investirea resurselor pentru a slăbi ori descuraja aceste amenințări.
„Republica Moldova are o prestație minimă la ambele capitole. Sub pretextul unei neutralități anunțate, decidenții politici au considerat necesar nu doar să ignore sistematic nevoile de apărare și securitate ale țării, dar au preferat să aloce fonduri exagerat de mari pentru menținerea unor forțe considerabile ale organelor de interne (poliție/carabinieri), pe care le-au folosit mai degrabă ca instrument coercitiv pe plan intern și de facilitare a extragerii rentelor. Această moștenire toxică a rămas neschimbată și astăzi sub actuala administrație. Rata finanțării poliției, dar și numărul excesiv de mare de polițiști pe cap de locuitor face ca Republica Moldova să fie comparabilă cu statele cu regimuri autoritare – „state polițienești”, care își folosesc aceste forte pentru reprimarea opoziției politice sau protestelor democratice pe plan intern”, a menționat expertul.
Cat timp Ucraina nu este controlată politic de Rusia, Republica Moldova își va putea asigura asigura apărarea și securitatea națională ridicând considerabil finanțarea acestor dimensiuni de guvernare și asigurând intensificarea cooperării cu NATO, spune Dumitru Mânzărari. În cazul în care Ucraina ar pierde confruntarea cu Rusia și ar deveni un stat satelit rusesc, singura pavază de protecție pentru Republica Moldova ar fi obținerea statutului de membru NATO.