În timp ce armata și economia Americii rămân excepțional de puternice, sistemul său politic este mai disfuncțional decât cel al oricărei alte democrații industriale avansate… și în 2024 se confruntă cu o slăbire suplimentară. Alegerile prezidențiale din SUA vor înrăutăți diviziunea politică a țării, testând democrația americană într-o măsură pe care națiunea nu a experimentat-o ​​în 150 de ani și subminând credibilitatea SUA pe scena globală.

Sistemul politic al SUA este remarcabil divizat, iar legitimitatea și funcționalitatea sa s-au erodat în consecință. Încrederea publicului în instituțiile de bază – cum ar fi Congresul, sistemul judiciar și mass-media – este la minim; polarizarea și partizanismul sunt la cote istorice. Adăugați la amestec dezinformarea amplificată algoritmic, iar americanii nu mai cred într-un set comun de fapte stabilite despre națiune și lume.

Candidații probabili la președinție ai celor două partide majore sunt în mod unic inapți pentru funcții. Fostul președinte Donald Trump se confruntă cu zeci de acuzații penale, multe legate direct de acțiunile întreprinse în timpul mandatului său, inclusiv eforturile sale de a anula rezultatele unor alegeri libere și corecte. În orice democrație stabilă, care funcționează bine, concursul din 2024 ar fi în principal despre acestea. Statele Unite sunt în prezent departe de asta. De cealaltă parte a culoarului, președintele Joe Biden ar avea 86 de ani la sfârșitul celui de-al doilea mandat. Marea majoritate a americanilor nu vor să conducă națiunea.

Această diviziune se va înrăutăți în perioada premergătoare alegerilor. Din momentul în care va obține nominalizarea (nu este garantată, dar foarte probabil), Trump va deturna politica republicană și americană, deoarece chiar și cei mai reticenți dintre republicani din Congres – și majoritatea presei conservatoare, a grupurilor de activiști și a intereselor în bani – se vor încadra pe linie. cu el. Declarațiile sale politice – oricât de ciudate – vor schimba narațiunea națională și vor modela direcția politică pe Capitol Hill și în statultele din toată țara înainte de vot. Rezultatul va fi și mai mult extremism politic, diviziune și blocaj.

Știind că se confruntă cu închisoare dacă va pierde în noiembrie, Trump își va folosi amvonul online, controlul Partidului Republican și mass-media prietenoasă pentru a delegitima atât sistemul care îl urmărește, cât și integritatea alegerilor. Narațiunile sale de victimă și afirmațiile preventive de fraudă vor găsi un public receptiv de americani care sunt de acord, punând presiune implicită asupra guvernelor statelor republicane și asupra oficialilor electorali pentru a gestiona alegerile în moduri care l-ar beneficia (cum ar fi curățarea listelor alegătorilor în mod mai liberal sau înăsprirea votului). restricții). Deși este puțin probabil ca aceste eforturi să răstoarne procesul electoral, ele ar putea foarte bine să-l perturbe.
Și cu siguranță îi vor convinge pe mulți dintre susținătorii lui Trump să se îndoiască de legitimitatea rezultatului alegerilor – o problemă care va fi exacerbată de dezinformarea alimentată de inteligență artificială și camerele de ecou din rețelele sociale .

Într-o lume afectată de crize, perspectiva unei victorii a lui Trump va slăbi poziția Americii pe scena globală, pe măsură ce parlamentarii republicani își vor prelua pozițiile de politică externă, iar aliații și adversarii SUA se acoperă împotriva politicilor sale probabile. Sprijinul SUA pentru Ucraina se va confrunta cu vânturi în contra pe dealul Capitoliului, tensionând alianța transatlantică și lăsând ucrainenii și susținătorii lor europeni din prima linie în vâlvă. Kievul va întreprinde acțiuni din ce în ce mai nesăbuite pentru a obține toate câștigurile pe care le poate înainte ca următorul președinte să preia mandatul, în timp ce speranțele privind încetarea definitivă a ajutorului SUA în 2025 vor întări hotărârea Rusiei de a continua lupta .

 

În Orientul Mijlociu, sprijinul proeminent al lui Trump pentru Israel și dorința de a bombarda Iranul pentru transgresiuni îl vor încuraja pe premierul israelian Benjamin Netanyahu și vor limita spațiul politic al lui Biden pentru manevra politică. Între timp, presiunea republicanilor din Congres va îngreuna din punct de vedere politic – deși nu imposibil (vă rugăm să vedeți Red Herrings) – pentru Biden să păstreze „dezghețul” cu China în acest an. Umbra lui Trump îi va determina pe aliații și adversarii SUA să se pregătească pentru revenirea sa în funcție, cu consecințe destabilizatoare cu mult înainte de Ziua Inaugurării.

Dacă Trump câștigă alegerile, Biden va recunoaște. Dar, în timp ce liderii democrați ar putea să pretindă că alegerile au fost „falcate” decât fostul președinte, ei îl vor trata totuși pe Trump ca pe un ilegitim, crezând că ar trebui să fie în închisoare și nu este apt pentru o funcție. Unii democrați din Congres vor vota probabil împotriva certificării alegerilor sale pe motiv că nu este calificat să servească în temeiul celui de-al 14-lea amendament, subminând încrederea în instituțiile electorale americane. Răspunsul în marile orașe ar fi o repetare a protestelor masive de stradă din timpul tranziției prezidențiale din 2016, dar într-o țară și mai amar divizată și cu o coaliție de opoziție mai convinsă că Trump 2.0 indică sfârșitul democrației americane. Fie că este condusă de elemente extremiste, de ciocniri cu contraprotestatarii sau de actori răi oportuniști, violența pe scară largă este un risc real (și într-adevăr aproape inevitabil). Pericolul se va intensifica pe parcursul unei administrații Trump, pe măsură ce îi va grație pe cei arestați pentru că au luat cu asalt Capitoliul pe 6 ianuarie, permițându-le să se întoarcă la cvasimiliții și să se organizeze împotriva a ceea ce ei văd ca fiind instituții de elită de stânga.

Dacă Trump pierde, nu va accepta înfrângerea. În schimb, el va face tot ce îi stă în putere – legal sau ilegal – pentru a contesta rezultatul și a contesta legitimitatea procesului. Are mai puține opțiuni de contestare a rezultatelor decât a avut ca președinte în 2020, din cauza adoptării Legii de reformă a numărului electoral și a faptului că nu este titularul în funcție. Dar asta nu-l va împiedica să încerce, mai ales nu atunci când se confruntă cu perspectiva de a ajunge la închisoare. El va acuza încă o dată fraudă în masă. El va incita campanii de intimidare pe scară largă împotriva lucrătorilor electorali și a secretarilor de stat din statele roșii și albastre, cerând ca aceștia să „găsească” voturi suplimentare pentru el. Se va sprijini din greu pe guvernatorii republicani pentru a prezenta liste ale alegătorilor republicani în statele câștigate de democrați. Și va face presiuni pe senatorii și reprezentanții republicani pentru a se opune listelor de alegători ale statelor pentru a descalifica voturile colegiului electoral democrat. Deși niciunul dintre aceste eforturi nu este probabil să reușească, ele vor afecta încrederea deja scăzută a publicului în integritatea instituțiilor democratice ale Americii.

Cu excepția unei alunecări democrate puțin probabile, republicanii sunt gata să vadă o victorie a lui Biden ca nelegitimă, pretinzând fie că alegerile au fost „furate”, fie că investigațiile motivate politic au îngreunat campania electorală pentru Trump. Ei vor vedea încarcerarea lui Trump în timpul administrației Biden, deoarece democrații îl închid pe liderul opoziției în scopuri politice. Acest lucru ar putea crea o criză politică fără precedent, distrugând încrederea rămasă în instituțiile federale pe care republicanii o au încă și ducând la solicitări ca Biden să-l grațieze pe Trump, în același mod în care Gerald Ford l-a grațiat pe Richard Nixon pentru a evita dezbinarea națională. În timp ce violența pe scară largă este mai puțin probabilă în acest mediu, diviziunea politică a Americii s-ar adânci, iar fragmentarea națiunii în state, orașe și orașe roșii vs albastre s-ar accelera.

Și apoi există riscul final (improbabil, dar plauzibil) la care preferați să nu vă gândiți: ce se întâmplă dacă cea mai puternică țară din lume nu poate organiza alegeri libere și corecte pe 5 noiembrie? Eforturile de a submina alegerile ar putea veni din atacuri cibernetice, falsuri profunde și dezinformare, atacuri fizice asupra procesului electoral și a supravegherii și chiar terorism pentru a perturba votul în ziua respectivă. Nu există o țintă mai semnificativă din punct de vedere geopolitic decât următorul scrutin – o țintă mai blândă și mai vulnerabilă decât majoritatea provocărilor de securitate internă – cu o mulțime de adversari străini (și mai mult decât câțiva interni) cărora nu le-ar plăcea nimic mai mult decât să vadă mai mult haos în America.

Statele Unite sunt deja cea mai divizată și mai disfuncțională democrație industrială avansată din lume. Alegerile din 2024 vor exacerba această problemă, indiferent cine va câștiga. Având în vedere că rezultatul votului este în esență o aruncare de monede (cel puțin pentru moment), singura certitudine este deteriorarea continuă a structurii sociale a Americii, a instituțiilor politice,

Dacă va câștiga din nou?

Supărarea lui Trump din 2016 a fost întâmpinată cu groază din partea stângii americane și cu îngrijorare din partea liderilor mondiali aliați, dar, în general, reacții pozitive din partea liderilor de afaceri americani și optimism din partea piețelor financiare globale, care au văzut taxele mai mici și dereglementarea unei administrații Trump ca un net pozitiv pentru economia SUA. Răspunsul data viitoare va fi semnificativ mai tulburat, deoarece o a doua administrație Trump ar avea mai puține balustrade decât prima, spațiu fiscal redus și diviziuni de politică mai radicale între statele americane după încă opt ani de polarizare a politicii.

O a doua administrație Trump ar lua măsuri pentru a consolida puterea executivă, ar slăbi controalele și echilibrele și ar submina statul de drept. Trump ar încerca să captureze instituțiile federale, epurând mii de funcționari publici pe care îi consideră obstacole și înlocuindu-i cu loialiști fără experiență. O mare parte dintr-un al doilea cabinet Trump ar fi republicani de rang înalt: foștii membri ai cabinetului Nikki Haley, Robert Lighthizer și Mike Pompeo – cunoscuți ca capabili în cadrul comunității politice mai largi – sunt probabil să se întoarcă. Riscurile politice cheie ale cabinetului ar include protecționismul comercial – cu obiective de tarife la import de 10% și eliminarea statutului de națiune cea mai favorizată din China – și imprevizibilitatea din partea Departamentului Apărării, unde conducerea desemnată va fi formată din loialiști politici mai mult ca Mike Flynn decât Jim Mattis. În același timp, un nucleu dintre consilierii politici ai lui Trump de la Casa Albă (inclusiv oameni precum Steve Bannon, Stephen Miller și Kash Patel) nu ar avea practic nicio relație cu lideri de elită ai afacerilor sau cu demnitari străini – și dorință limitată de a acorda prioritate unui public. cu ei.

După ce a distrus „statul profund”, Trump ar fi mai puțin constrâns să încalce statul de drept. Prima lui treaba ar fi să armeze FBI, Departamentul de Justiție și IRS pentru a bloca procedurile împotriva lui și a aliaților săi și pentru a-și persecuta inamicii politici. Biden și familia sa ar fi în miză, dar cât de departe ajunge acest macarthysm revanșist – către parlamentarii din opoziție, personalitățile mass-media, donatorii, criticii – este o chestiune de o importanță enormă, mai ales în ceea ce privește importanța sa de semnalare pentru a determina comportamentul pe tot spectrul politic, la cel mai bine să înfrâneze disidența politică și, în cel mai rău caz, să o stingă aproape în întregime.

Ar exista puține remedii la nivel federal pentru a restrânge o a doua administrație Trump dacă aceasta acționează fără lege. Un Congres divizat sau controlat de republicani ar fi incapabil și nu ar fi dispus să verifice excesele executive ale lui Trump, cu demiterea și eliminarea de pe masă chiar și sub un Congres Democrat. În timp ce o Curte Supremă conservatoare, a cărei treime din membrii au fost numiți de Trump, ar rămâne independentă, ar avea putere limitată de a-și pune în aplicare hotărârile împotriva unui președinte renegat, creând potențialul unei crize constituționale ca cea pe care o are America nu a fost văzut de la sfârșitul războiului civil.

Natura descentralizată a sistemului american ar rămâne o contrapondere a disfuncționalității la Washington, deoarece un guvern federal mai slab ar transfera puterea statelor și ar permite o piață liberă a strategiilor politice și economice concurente să înflorească. Reversul acestei descentralizări este că statele roșii și albastre ar continua să se polarizeze, nu doar în ceea ce privește politica, ci din ce în ce mai mult în ceea ce privește pe cine atrag să trăiască, să facă afaceri și să investească. Acest lucru ar crea un mediu de afaceri și investiții fracturat în care companiile ar fi dificil de navigat, deoarece politicile și reglementările diferă de la un stat la altul, iar alegerea locației lor devine o declarație politică implicită .

Companiile străine ar avea mai greu să înțeleagă geografia politică a Americii și să petreacă mai mult timp încercând să intre de partea bună a aparatului politic al lui Trump. Relațiile la nivelul guvernului federal – și în special cu republicanii care au urechea lui Trump – ar deveni esențiale pentru guvernele străine, chiar mai mult decât au fost în primul mandat. Și este probabil ca investitorii să vadă oportunități masive în industriile dereglementate, dar devin din ce în ce mai preocupați de imaginea fiscală a SUA.

Oricât de pozitiv ar vedea piețele politicile sale concrete, o a doua președinție a lui Trump – cu toate tendințele sale personaliste, autoritare și mercuriale – ar aduce un rău grav democrației americane. De asemenea, ar începe să ridice întrebări fundamentale cu privire la stabilitatea pe termen lung a SUA ca destinație de investiții, seriozitatea promisiunilor sale financiare, credibilitatea angajamentelor sale față de partenerii străini și durabilitatea rolului său de lider pe plan global.